Skip to main content

Penjagaan Sinki

Sinki kita gunakan saban hari. Mencuci pinggan mangkuk serta mencuci periuk dan kuali. Untuk mereka yang teliti, akan perasan sinki yang lama kelamaan berdaki. Jika dibiarkan akan berlumut kehijauan pula.

Barang asas di atas sinki kebiasaannya adalah rak pinggan sebagai rak pengering. Kemudian bekas sabun untuk mencuci pinggan mangkuk. Sebahagian kita juga menggunakan drainer sebagai penutup lubang untuk memastikan saki baki makanan tidak masuk terus ke lubang dan menyumbatkan sinki pula.

Sebelum saya berniat mencuci sinki, saya perlu menyarungkan kacamata saya dahulu, kerana dengan mata saya yang rabun, sinki akan kelihatan berkilat, tak nampak hitam pun! Setelah saya menyarungkan kaca mata, barulah saya ternampak hitam di sana dan hitam di sini. Saya juga mula menyarungkan kasut ibu saya (put myself in my mother's shoes!). Agak2nya apa yang tak berkenan di mata ibu saya?

Ada beberapa agenda semasa pembersihan sinki. Of course, mula2 kosongkan dulu rak pinggan yang ada. Rak pinggan tadi kita teliti, ada tak daki di mana2. Jika ya, carilah berus sabut yang bersih (jangan pula ambil berus di bilik air!) dan mula memberus sehingga hilang daki2 tersebut. Pastikan anda membalikkan juga rak pinggan tadi. Kerana daki sangat suka berkumpul di bahagian bawah rak tersebut.

Setelah berpuas hati, alihkan rak ke tempat lain. Lihat betul2 bahagian sinki yang dilindungi rak pinggan tadi. Kotor dan berlumut ke? Jika ya, mula lah ambil sabun mandi dan sponge yang kesat khusus untuk pembersihan rumah (bukan sponge untuk basuh pinggan ya). Maka sentallah sekuat tenaga sehingga anda berpuas hati dengan tahap kilatnya. Pastikan daki dan lumut hilang. Jangan lupa meneliti setiap corner sinki, terutama celah2 alur yang berlekuk2.

Sekiranya anda membasuh sinki seminggu sekali, daki dan lumut tidak akan sempat berkumpul. Untuk penjagaan sinki yang cemerlang, pastikan anda menyental dan membersihkan sinki setiap kali selesai membasuh pinggan agar minyak2 makanan tidak melekat sebagai daki.

Penggunaan drainer sangat disarankan kerana sisa lemak dan minyak bersama makanan mudah terlekat di saluran sinki dan menyebabkan sinki tersumbat.

Penatnya, tapi kalau rajin lagi, teliti pula dinding di belakang sinki. Banyak kesan percikan yang sudah mula kehitam2an. Itu pun elok dibersihkan segera. Nanti menarik minat makhluk asing pula - lipas, semut dan sebagainya.

Comments

  1. bgozla kak dahlia...bertuah mak sy klu dpt anak rajin mcm kak dahlia...sy ni penggeli...sbb tu sy sllu elak drpd kemas daki2, tong sampah...mcm ne ye nk jd tabah?? huhuu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenapa Saya Sukakan Mesin Basuh Separa Automatik dan cara Penjagaannya- Awa

Ramai di antara kita yang masih lagi menggunakan mesin basuh separa automatik (MBSA) walaupun terdapat pelbagai pilihan mesin automatik di pasaran. Jika difikirkan sekali imbas, ternyata mesin automatik (MBA) lebih menjimatkan masa dan tenaga. Walaubagaimanapun, terdapat juga penggemar setia mesin separa automatik kerana alasan mereka yang tersendiri. Sebagai contoh, bagi saya yang masih belum mempunyai anak, secara tidak langsung MBSA boleh dijadikan sebagai medium untuk bersenam. Jika MBA kita hanya duduk dan tunggu hingga selesai, MBSA pula memerlukan kita bangun dan duduk kerana MBSA hanya membasuh tetapi tidak membilas dan mengeringkan. Kadang-kadang ada pakaian-pakaian kita yang tidak kotor. Sekadar untuk menghilangkan bau. Maka timer yang singkat sahaja diperlukan. Kadang-kadang kita perlu mengasingkan pakaian-pakaian yang sensitif, yang berwarna cerah dan yang berwarna gelap. Ini adalah perkara-perkara yang sukar dilakukan dengan MBA. Terutamanya jika kuantiti pakaian anda adal

Cuci longkang

Beberapa hari yang lepas, saya terpandangkan longkang di rumah saya. Rasanya sudah tiba masa untuk Ops..longkang! Kalau anda memiliki banglo, longkang akan mengelilingi rumah, maka lebih panjanglah longkang yang anda perlu selusuri. Jika anda menginap di rumah teres atau semi-D, kepanjangan longkang berkurangan tetapi masih perlu dibersihkan. Jika anda menginap di pangsapuri atau apartment pula, anda boleh menarik nafas lega kerana longkang tidak menjadi isu sama sekali. Tapi, gotong royong membersihkan longkang kawasan perlu juga dilaksanakan sekali-sekala. Masyarakat kini sudah semakin bijak. Jadi longkang yang kebanyakannya terdedah sudah boleh dibina di bawah tanah dan ditutup dengan kongkrit simen. Cuma beberapa lubang pada jarak tertentu disediakan sekiranya longkang mempunyai masalah teknikal. Pengalaman saya semasa muda remaja, sekali-sekala ibu saya akan meminta bantuan saya mencuci longkang sekeliling kuarters kediaman kami. Ibu akan membuka paip sinki dapur supaya air mencur

Sampah dan Tong Sampah

Saya pernah mempunyai seorang teman sekerja lelaki yang sangat pengemas. Meja kerjanya sangat rapi. Fail2 yang tersusun di rak juga dibariskan dengan rapi lengkap berlabel yang seragam. Ini membuatkan saya terus berminat memerhatikan beliau sehingga suatu hari saya ternampak beliau memasukkan sampah kertas ke dalam poket seluarnya sendiri. Tingkah ini menarik minat saya dan terpacul soalan dari mulut saya menanyakan sebab perbuatan tersebut. Jawabnya: "Atuk saya pesan, kalau jumpa sampah di mana2 ( pasti yang bukan busuk dan basah !) masukkan di dalam poket seluar dan bila berjumpa tong sampah, buangkanlah di dalam tong sampah."! Wah! Jawapan yang sungguh teliti dari segi pengurusan sampah dan datangnya pula dari seorang yang veteran. Ibu saya juga sangat prihatin tentang penyediaan tong sampah, hasil didikan dari atuk saya. Pernah sekali, sewaktu konvo adik saya di salah satu universiti di negara kita, ibu saya memberikan ceramah ringkas kepada pak guard yang bertugas semata