Skip to main content

Rutin mencuci

Jika telah tinggal di rumah kita sekian lama, sawang di siling, debu di kipas dan kekisi tingkap semakin lama semakin menebal. Jika dibiarkan pasti hitam siling rumah dan kipas diselaputi debu. Mungkin ada yang tahan bertahun2 lamanya hidup dalam keadaan sedemikian. Tapi saya yakin ramai yang menyedari bahaya keadaan demikian kepada kesihatan kita khususnya yang mempunyai anak kecil.

Kita mungkin tidak mempunyai perabot semewah hotel tetapi kita boleh menjadikan rumah kita serapi atau sekemas hotel mahupun resort. Kekemasan tidak bergantung kepada mahal atau murah perabot kita. Yang penting kehendak kita sendiri untuk mencuci dan mengelap barang2 di dalam rumah kita.

Berikut adalah senarai rutin yang kita boleh jadikan lakukan sebulan sekali:

1. Membersihkan kipas di siling. Ambil tangga dan lap bilah2 kipas atas dan bawah. Seelok2nya laplah sebelum debu menjadi tebal dan kita sendiri menjadi geli!

2. Membersihkan sawang di siling dan sudut2 dinding. Kita perlu membeli pembersih sawang yang panjang dan lalukan di siling2 yang bersawang. Jika dibiarkan, lama kelamaan debu2 dari sawang mungkin jatuh ke dalam makanan atau minuman kita sekali sekala tanpa kita sedari.

3. Membersihkan tingkap. Debu2 jalanan dan percikan dari jalanraya atau tanah sekeliling rumah mungkin melekat di tingkap2 di rumah kita.

4. Membersihkan kekisi tingkap. Selain dari mengelap cermin tingkap, kita tidak patut mengabai kekisi tingkap. Pasti banyak debu jatuh terperangkap di situ. Ada juga yang diselaputi tahi cicak. Kita sendiri tidak mahu lagi memegang kekisi tingkap. Jangan dibiarkan. Laplah bila pandangan kita mula tidak selesa ke arah itu.

5. Mengelap debu di rak2 buku. Terutama sekali jika rak buku kita tidak berpintu. Kita boleh menggunakan bulu ayam atau vakum sahaja buku2 yang ada satu persatu. Debu2 sangat suka melekat di atas buku yang terdedah dan juga di belakang buku. Sekali2 tukar susunan buku agar kita dapat melihat sekiranya ada anai2 yang bersarang atau apa2 serangga lain.

6. Mengelap di atas kabinet2 yang tinggi. Di atas kabinet2 sering terlekat debu. Kabinet yang tinggi di atas paras mata sering kita abaikan. Perlu juga kita lap sekali-sekala untuk memastikan tiada serangga2 tropika yang pelbagai jenis bersarang di situ. Bukan kerana kita tidak nampak maka debu tidak ada. What you can't see can sometimes hurt you.

Banyak lagi tempat2 tersorok yang kita tidak patut abaikan. Amalkan lah kebersihan total kerana kebersihan itu adalah sebahagian daripada iman...!

Comments

  1. macam mana nak pastikan semua perabut sentiasa kemas...kalau rutin harian pun tak sempat di bereskan...;-)

    ReplyDelete
  2. semua info dlm blog ni mmg bgos2..sy jdk bersemangat tok bersihkn rumah dn pstikn evrything clear..thumbs up wat penulis blog nih..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenapa Saya Sukakan Mesin Basuh Separa Automatik dan cara Penjagaannya- Awa

Ramai di antara kita yang masih lagi menggunakan mesin basuh separa automatik (MBSA) walaupun terdapat pelbagai pilihan mesin automatik di pasaran. Jika difikirkan sekali imbas, ternyata mesin automatik (MBA) lebih menjimatkan masa dan tenaga. Walaubagaimanapun, terdapat juga penggemar setia mesin separa automatik kerana alasan mereka yang tersendiri. Sebagai contoh, bagi saya yang masih belum mempunyai anak, secara tidak langsung MBSA boleh dijadikan sebagai medium untuk bersenam. Jika MBA kita hanya duduk dan tunggu hingga selesai, MBSA pula memerlukan kita bangun dan duduk kerana MBSA hanya membasuh tetapi tidak membilas dan mengeringkan. Kadang-kadang ada pakaian-pakaian kita yang tidak kotor. Sekadar untuk menghilangkan bau. Maka timer yang singkat sahaja diperlukan. Kadang-kadang kita perlu mengasingkan pakaian-pakaian yang sensitif, yang berwarna cerah dan yang berwarna gelap. Ini adalah perkara-perkara yang sukar dilakukan dengan MBA. Terutamanya jika kuantiti pakaian anda adal

Cuci longkang

Beberapa hari yang lepas, saya terpandangkan longkang di rumah saya. Rasanya sudah tiba masa untuk Ops..longkang! Kalau anda memiliki banglo, longkang akan mengelilingi rumah, maka lebih panjanglah longkang yang anda perlu selusuri. Jika anda menginap di rumah teres atau semi-D, kepanjangan longkang berkurangan tetapi masih perlu dibersihkan. Jika anda menginap di pangsapuri atau apartment pula, anda boleh menarik nafas lega kerana longkang tidak menjadi isu sama sekali. Tapi, gotong royong membersihkan longkang kawasan perlu juga dilaksanakan sekali-sekala. Masyarakat kini sudah semakin bijak. Jadi longkang yang kebanyakannya terdedah sudah boleh dibina di bawah tanah dan ditutup dengan kongkrit simen. Cuma beberapa lubang pada jarak tertentu disediakan sekiranya longkang mempunyai masalah teknikal. Pengalaman saya semasa muda remaja, sekali-sekala ibu saya akan meminta bantuan saya mencuci longkang sekeliling kuarters kediaman kami. Ibu akan membuka paip sinki dapur supaya air mencur

Sampah dan Tong Sampah

Saya pernah mempunyai seorang teman sekerja lelaki yang sangat pengemas. Meja kerjanya sangat rapi. Fail2 yang tersusun di rak juga dibariskan dengan rapi lengkap berlabel yang seragam. Ini membuatkan saya terus berminat memerhatikan beliau sehingga suatu hari saya ternampak beliau memasukkan sampah kertas ke dalam poket seluarnya sendiri. Tingkah ini menarik minat saya dan terpacul soalan dari mulut saya menanyakan sebab perbuatan tersebut. Jawabnya: "Atuk saya pesan, kalau jumpa sampah di mana2 ( pasti yang bukan busuk dan basah !) masukkan di dalam poket seluar dan bila berjumpa tong sampah, buangkanlah di dalam tong sampah."! Wah! Jawapan yang sungguh teliti dari segi pengurusan sampah dan datangnya pula dari seorang yang veteran. Ibu saya juga sangat prihatin tentang penyediaan tong sampah, hasil didikan dari atuk saya. Pernah sekali, sewaktu konvo adik saya di salah satu universiti di negara kita, ibu saya memberikan ceramah ringkas kepada pak guard yang bertugas semata